Учні
початкових класів на сторінках підручників дізнаються чимало нового про чудовий
винахід людства – книгу. Якщо в 3 класі діти ознайомлювались із тим, як виникла
книга, якою є її історія, чому ми говоримо, що і природа – це книга, то в 4
класі йдеться про світ сучасної книги. Ми заохочуємо дітей до роздумів над тим,
чому так багато книжок потрібно людям. Діти мають усвідомити: скільки у людей
потреб – стільки й різних книжок. Тому є різні види книг: художні, підручники,
словники, довідники, енциклопедії. Різні види книг читають по-різному – залежно
від мети читання. Цей аспект роботи з підручником готує дітей до самостійного
читання різних друкованих джерел інформації, що є дуже важливим для їхнього
подальшого навчання. У зв’язку з таким задумом у розділі переважають
науково-популярні тексти, хоча діти матимуть можливість прочитати також гарні
вірші й оповідання про цінність книги, ставлення їхніх ровесників до читання.
Слід
постійно формувати у дітей уміння працювати з книгою. Учні 4 класу читають вірш
Миколи Сингаївського «До школи», у якому рефреном звучать рядки: «До школи, до
школи, до школи…», «До книги, до книги, до книги…», «До сонця, до сонця, до
сонця…». Це ніби узагальнюючий образ світла знань, яке сконцентроване у книзі.
Про це діти розмірковують у процесі вирішення пізнавально-проблемного завдання:
«Поміркуй, чому у вірші повторюються слова школа,
книга, сонце. Як вони пов’язані між собою?»
Діти
опрацьовують низку науково-пізнавальних текстів: «Які книги ти читаєш?», «З
чого складається книга?», «Хто створює книгу?», «Як читають книги?», «Як читати
Читанку?». Цей матеріал є зовсім новим для підручників з читання. Створюючи ці
тексти, ми подаємо дітям елементарні відомості про сучасну книгу як
матеріальний і духовний об’єкт, тобто хто і як її створює, хто над нею працює,
де вона виготовляється. Тут в описовій, доступній для учнів 4 класу формі
введено найнеобхідніші для грамотного читання терміни: автор, редактор, обкладинка, палітурка, форзац, зміст.
Особливо
варто підкреслити інформаційно-пізнавальну насиченість творів для 3 класу, з
якими діти ознайомлюються в розділі «Від слова – до книги». Побудова уроків, на
яких опрацьовуються науково-пізнавальні статті, має деякі особливості, які ми
розкриваємо на прикладі перших уроків теми «Мова – дивний скарб» розділу «Від
слова – до книги».
Передусім,
варто підкреслити значущість змісту цього розділу для виховання читацької
самостійності учнів. Вчителів, бібліотекарів, свідомих батьків хвилює
наростання відчуження дітей від книги. Як виховати у молодших школярів бажання
і уміння самостійно читати? Багато несприятливих чинників відвертають дітей від
активного читання, тим самим відлучаючи їх від джерела світла і розуму. Тому в
цьому розділі ми розкриваємо учням найважливіші відомості з історії писемності,
книги, цінність цих винаходів для людей, значення книги в інформаційному
суспільстві.
Потрібно
звернути увагу на своєрідність підготовки учнів до сприймання нового розділу,
який охоплює 3 теми: «Мова – єдиний скарб», «Похвала книгам», «Цікава книга
природи». Тут важливо систематично працювати над тематичним словничком, адже у
змісті науково-пізнавальних оповідань є чимало слів, висловів, які вимагають
роз’яснення. Тому необхідно використовувати різноманітні прийоми досягнення
повноцінного читання: попереднє вправлення у читання складних, маловживаних
слів, з’ясування
наголосі, тренування вимови.
Із
книгою і словом поділися,
Хай
буде книга – твій насущний хліб.
То
ж зачерпни із неї і напийся,
Снаги,
що в серці залишає слід.
9 листопада 2015 року вчитель початкових класів Бортницького НВК Сімак Ольга Юріївна провела урок з літературного читання на тему: "Від манускриптів до 3-D книги". Учні ознайомились з історією книгодрукування, дізналися про першодрукарів Йоггана Гутенберга і Івана Федорова. Вчитель продемонструвала давні книжкові видання і ознайомила з сучасними 3-D книгами.
Немає коментарів:
Дописати коментар