Розробки виховних годин

О.Ю. Сімак, вчитель вищої категорії
с. Бортниця, Рівненська обл.

Виховне заняття №1
Тема: «Мир та щастя всім дітям на світі»
Мета: ознайомити учнів із Конвенцією ООН про права дитини, поглибити знання про права та обов’язки дітей, формувати правову культуру; учити дітей жити в мирі і в злагоді, пояснити учням, що таке війна і чому бувають війни.
Обладнання: демонстраційний матеріал.
Хід заняття
І – Організаційна частина
-        Добрий день, любі діти!
Про мир і щастя мріють люди з давніх-давен. Скільки існує людство, стільки й живе в серцях людей мрія про мир. Тільки мир дає можливість кожній людині здійснити всі найзаповітніші мрії, реалізувати себе повністю, розвинути таланти, розкрити свої здібності.
Якби не війни, то людство вже давно могло жити так чудово, що й уявити не можна. Давно б уже люди могли літати у найвіддаленіші космічні простори, відкривали б і освоювали нові планети, переміщались миттєво у часі й просторі. Людство зробило б багато, якби жило у мирі й злагоді, якби не хворіли люди. Подумайте самі, чого я так впевнено про це кажу, якби не вмирали б передчасно розумні люди, а творили б, здійснюючи свої мрії та задуми. Кожна війна забирає життя мільйонів людей. А скільки серед них найталановитіших, які змогли б багато чого поліпшити на Землі.
ІІ – Основна частина
В цій скринці знаходиться найцінніший скарб нашої планети Земля. Правда ж  цікаво? Пропоную бажаючим зазирнути у скриньку, але не називати, кого ви там побачили.
-        То кого ж ви побачили у скриньці?
         (Діти називають себе, бо на дні скриньки – дзеркало)
Так у чарівному дзеркалі ви побачили кожен себе. Кожен із вас – неповторна особистість. Кожен із вас – Людина, яка живе сьогодні, і саме такої дівчинки чи хлопчика більше на цій Землі немає.
-        Діти ви чули про Організацію Об’єднаних Націй?
Скорочено її називають ООН. Ця організація у 1991 році видала Конвенцію про права дитини.
-        Які у вас, у дітей, є права?
Всі діти є рівні у правах
Всі діти, не залежно від походження, кольору шкіри, національності, мови, є рівні у своїх правах.
Всі діти мають право на любов та піклування
Дитина має право на піклування батьків, родичів громади та держави. Інтереси дітей є понад усе.
Всі діти мають право на освіту
Дитина має право на освіту, і обов'язок держави – забезпечити для кожної дитини безкоштовну обов'язкову початкову  освіту та отримання середньої освіти.
Особлива турбота дітям – інвалідам
Дитина – інвалід має право на особливе піклування та умови життя, які забезпечують її гідність та нормальне життя серед людей.
Особлива турбота дітям-біженцям
Саме зараз це питання є актуальним. Тому, що з Криму і Донбасу переїжджають сім’ї в яких є діти. І в тих місцях, куди вони переїжджають їх радо зустрічають. Дітям надається дитячий садок, їх приймають в школах.
Особлива турбота дітям без сімей
Йде мова про дітей, у яких немає тата і мами, вони живуть дитячих будинках.   Про них турбується держава. Подивіться, будь ласка, мультфільм про таких дітей.
Діти мають право на інформацію
Держава забезпечує доступ дітей до всебічної інформації. Діти, ви дивитесь телебачення? Ви читаєте книжки, газети, слухаєте радіо, врешті-решт, ви можете почерпнути інформацію в Інтернеті.
Всі діти мають право вільно висловлювати свої погляди
Кожна дитина може вільно висловлювати власну думку та погляди, причому цим поглядам повинна приділятися увага при вирішенні будь-яких питань, що торкаються даної дитини.
Діти мають право на свободу совісті, думки, релігії
В нашій державі вільне віросповідання. Ніхто нікого не переслідує за релігію.
Всі діти мають право на відпочинок і дозвілля
-        А куди вас батьки возять на відпочинок?
Жодна дитина не має бути примусово залучена до праці
Держава забороняє дитячу працю. Не можна брати на роботу дітей.
-        Ви пам’ятаєте казку «Попелюшка»? Які права були порушені стосовно Попелюшки?
           (Вона виконувала важку роботу, її заставляли тяжко працювати)
Всі діти мають право на медичну допомогу
Діти мають право на медичну допомогу за найвищими стандартами, які реально може забезпечити держава.
-        Як ви захворієте куди вас веде мама?
          (До лікаря, а лікар вас лікує)
Жодна дитина не має бути жертвою насильства або війни
Держава повинна вживати всіх можливих заходів, щоб діти не брали участі у військових діях. Держава повинна піклуватися про дітей, які постраждали від збройних конфліктів.
Жодна дитина не має бути скривджена й зневажена
Кожна дитина не може бути піддана тортурам жорстокому поводженню, покарана та незаконному арешту. У випадках, коли дитина все ж постраждала, держава забезпечує необхідну  соціальну реабілітацію та лікування.
Особлива турбота дітям, що перебувають у конфлікті з законом
Дитина, яка порушила закон, має право на таке поводження, що сприяє розвиткові в неї почуття власної гідності та зміцнює повагу до прав і свобод людини.
Всі діти мають право на повноцінне харчування
Дитині потрібно давати їсти, бо вона росте. Ви харчуєтесь вдома? Ви в школі їсте? Оце ваше право.
                                        
                                         Повторили всі права
І тепер в нас буде гра
Якщо право є в Законі
Дружно плеснемо в долоні,
А якщо його нема –
Буде в класі тишина.

1.         Всі діти мають право на любов і піклування.
2.         Кожна дитина має право їсти лише гамбургери, чіпси та хотдоги.
3.         Всі діти рівні в своїх правах.
4.         Кожна дитина може нецензурно висловлюватись, якщо вона того хоче
5.         Всі діти мають право на повноцінне харчування.
6.         Жодна дитина не повинна мити посуд.
7.         Всі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
8.         Всі діти мають право на освіту.
9.         Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.
10.     Всі діти мають право на медичну допомогу.
11.     Жодна дитина не повинна бути ображеною, приниженою.
12.     Кожна дитина має право отримувати сніданок у постіль.

Але і сьогодні не всім дітям живеться легко. Багато дітей недоїдають,          250 млн. дітей живе за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань.                  30 млн. дітей у світі не можуть навчатися. Кожен рік від хвороб помирає 5 млн. дітей. Поширюється торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовились батьки, для пересадки органів.

На початку виховної година я сказала, що якби не було війни, то давно б уже люди могли літати у найвіддаленіші космічні простори, відкривали б і освоювали нові планети, переміщались миттєво у часі й просторі.
-        Діти, а чому виникають війни? Ви замислювались над цим?
Мабуть, тому що існують між людьми розлад, заздрість, помста.
-        Як ви думаєте? Під час війни, які права дітей порушуються?
Основне – право на життя.

6 серпня 1945 році, на японське місто Хіросіма була скинута перша в історії атомна бомба. В одну мить Хіросіму зрівняли із землею. Мало кому пощастило залишитись живим у тому пеклі. З півмільйоном жителів, цю біду довелося пережити і сім'ї японської дівчинки Садако Сасакі, їй тоді було два роки. Садако перебувала трохи ближче двох кілометрів від місця, де стався ядерний вибух, але не отримала ні опіків, ні інших видимих ​​пошкоджень. Ознаки променевої хвороби у неї з'явилися в листопаді 1954 року. Садако відвезли до лікарні, щоб провести обстеження і стало ясно, що у неї лейкемія (рак крові).
-        Діти, а ви знаєте, що таке лейкемія? (Рак крові)
У той час багато хто з однолітків дівчинки хворіли на лейкемію і вмирали. Садако було страшно, вона не хотіла вмирати.  Але 21 лютого 1955 її поклали у лікарню з діагнозом «лейкемія».
У японського народу є таке повіря: якщо людина важко  захворіла – вона мусить зробити багато паперових журавликів.
Тож, Садако вирішила зробити тисячі журавликів. (Показую журавлик). За однією версією історії - дівчинка встигла зробити тисячу журавликів, але хвороба продовжувала посилюватися. За іншою версією - змогла зробити всього 644 журавлика.
25 жовтня  Садако померла. Того ж дня увесь світ дізнався про її трагічну смерть від променевої хвороби.
Тисяча журавлів

Садако мала
в Хіросімі жила...
І в школу іще не ходила,
та вмійка була:
і циновки плела,
і квіти в дворі садила;
і ляльку купала,
і грядку копала, -
за літа дбала про зиму.
Та от війна -
бомба жахна
впала на Хіросіму.
По Хіросімі
згубні й незримі
атомні хвилі плинуть.
Люди од них
в муках страшних
смертю страшною гинуть.
А хворих без ліку!
Стогону, крику -
на всю Хіросімську округу!
Й Садако мала
занемогла
на променеву недугу.
...Лащиться море.
І небо прозоре,
і вже війна не гримкоче.
В Садако ж горе -
Садако хвора.
А як вона видужать хоче!
В небесній імлі
летять журавлі
ключами за синє море.
"Птиці, скажіть,
Чи буду я жить?" -
тужно питає хвора.
Птиці летять,
птиці мовчать, -
в небі остання розтала...
Та все ж берегла
надію мала -
на журавлів загадала:
"Якщо я за літо
устигну зробити
тисячу птиць паперових,
щоб дітям роздати, -
то зможу я встати,
то буду я знову здорова!"
...В Садако у хаті
птиці крилаті -
упину вона не знає:
пізно і рано
майструє старанно,
а тисячі все немає!..
Шкода, не сталось,
як загадалось:
у хаті скорбота й туга.
Садако німа,
Садако нема -
убила її недуга...
...Японці малі
у місті й селі
Садако свою пам
ятають.
Її журавлі
на японській землі
і досі журно літають.
Її журавлі
на японській землі
у труби тривожно трублять:
"Пильнуйте, люди,
хай воєн не буде,
хай бомби дітей не гублять!"


Маленька мужня дівчинка Садако Сасакі стала символом неприйняття ядерної війни, символом протесту проти війни. Садако Сасакі поставили у центрі Хіросіми пам’ятник.  Бетонна бомба на  трьох опорах. Бронзова дівчина на ній. Руки знесені вгору. А на долонях  золотий журавель, що хоче злетіти в небо. 
На постаменті статуї, що зображує Садако з паперовим журавликом у руці, написано: “ Це наш крик. Це  наша молитва. Мир у всьому світі!”
Памятник Садако в Парку Миру в Хіросімі.

ІІІ – Підсумок
У нашій країні теж неспокійна обстановка. І для всіх дітей України жити в мирі і без війни – найважливіше бажання. Тож нехай буде мир і щастя всім дітям на світі.
-        До побачення!

Ілюстрації до виховної години можна знайти за посиланням: 

https://drive.google.com/file/d/0B_rW5oHfahfZaDdOdGFuNDdpbUk1ejR1MXZJYnFQQThUWFg4/view?usp=sharing 

https://drive.google.com/file/d/0B_rW5oHfahfZdmdQMFJKVVNqLXpNTGl6OUhSWGdoOHlvVl9J/view?usp=sharing 


                                                           Виховне заняття №2
                                            «Мужність і відвага крізь покоління»


Сімак Ольга Юріївна
вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії
НВК с. Бортниця  Дубенського району Рівненської області
Форма проведення: віртуальна подорож
Тема заходу: «Мужність і відвага крізь покоління»
Мета: формування і розвиток мотивації, спрямованої на підготовку до захисту держави і служби у Збройних Силах України та інших військових формуваннях; виховання української молоді в дусі військових традицій Українського народу; формування патріотично зрілої особистості; акцентування уваги на тяглості військових і обрядово-побутових традицій Українського народу.
Хід заходу
І – Організаційна частина
-         Завтра ми відзначаємо День захисника України. Чому саме цей ми відзначаємо 14 жовтня? Чи знаєте ви, яке релігійне свято відзначають 14 жовтня?
ІІ – Основна частина
З метою вшанування мужності та героїзму захисників незалежності і територіальної цілісності України, військових традицій і звитяг Українського народу, сприяння подальшому зміцненню патріотичного духу у суспільстві Президент України підписав Указ "Про День захисника України" від 14.10.2014 року № 806, встановивши День захисника України – свято, яке щорічно відзначається 14 жовтня.
День захисника України нероздільно пов’язане із розвитком війська та військових традицій. Сучасні захисники територіальної цілісності та незалежності України зберігають і примножують таку святу військову традицію, як традиція військового товариства. Військове братство – морально-правова норма взаємовідносин між військовослужбовцями у військових колективах, яка суттєво впливає на їх згуртованість і боєздатність. Бойові традиції, що народилися у давні часи, протягом усієї історії України постійно розвивалися та наповнюються новим змістом новими поколіннями захисників Батьківщини.
З огляду на гібридний характер війни на сході нашої держави ми відзначаємо День захисника України у широкому розумінні. Маємо сьогодні говорити про те, що захисниками України є не лише військовослужбовці, а й усі громадяни, які своєю сумлінною професійною і громадською діяльністю забезпечують економічний, гуманітарний, освітній й інформаційний захист держави. Активного розвитку набув волонтерський рух, до якого залучилися чимало українців як у межах нашої країни, так і за кордоном. Нерідко ціною власного життя вони допомагають українській армії, доставляючи до місця призначення технічне оснащення, харчі, теплі речі, амуніцію, ліки. Вражає масштаб їхньої діяльності на допомогу пораненим воїнам АТО, сім’ям учасників АТО, родинам вимушених переселенців з Криму та територій охоплених війною. Ці люди стали мирними воїнами і надійними захисниками Батьківщини, а їхня діяльність – зразком самовідданості та патріотизму.
-         Діти, подивіться відео про події на Сході.
-         Скажіть, чи знайомі ви з людьми, які воювали в АТО?
Історична довідка
-         Діти, а ви знаєте чому Указ Президента був призначений на 14 жовтня?
14 жовтня християни святкують день Покрови Пресвятої Богородиці. Це велике свято зявлення Пресвятої Покрови. За церковними переказами, це зявлення відбулося в середині X століття у Влахернському храмі міста Константинополь. Саме в цьому храмі зберігалася риза Божої Матері, а також її головна покрова та частина пояса, які в V столітті були принесені з Палестини.
Запорозькі козаки вважали своєю покровителькою саме Святу Покрову. У Запорозькій Січі була церква Святої Покрови. Існує навіть переказ, що по зруйнуванні в 1775 р. Запорозької Січі москалями козаки, які попросили захисту в турецького султана, із собою забрали й образ Пресвятої Покрови.
14 жовтня в Україні відзначають ще й День українського козацтва, відповідно до Указу Президента України. Це дуже важливе свято для нашого народу, адже козацтво відіграло вирішальну роль у становленні нашої держави.
-         А чи знаєте ви, хто такі козаки?
Козак – значить «вільний чоловік». Дуже важко жити самому по собі, того ж в умовах поневоленої держави. Тому козаки об’єднувались в курені (загони), кожен курінь обирав собі отамана (ватажка). Козаки суворо дотримувалися дисципліни, успішно розвивали власну військову вправність, створили свій флот, що складався з легких і швидких човників – «чайок». Основним завданням  козаків була боротьба з Туреччиною та кримськими татарами. Козаки дуже успішно справлялися зі своїми історично важливими завданнями, захищаючи не тільки Україну, але й, власне, Європу від войовничої Туреччини, рятували з полону християн, проданих у рабство, здобували багатство.
Козак – чесна, смілива людина.
Найдорожча йому Батьківщина!
Козак – слабкому захисник.
Цінити побратимство звик!
Козак – усім народам друг,
І лицарський у нього дух!
Козак вкраїнську любить  мову,
Він завжди здержить своє слово!
«Або перемога, або смерть».
Вони вели велику визвольну боротьбу. Відвага і хоробрість козаків були відомі всій Європі.
Звичаї козаків
Хто хотів стати козаком, мусив наперед служити три роки в старого козака за слугу й помічника. Він робив усяку роботу й носив за козаком другу рушницю й потрібні клунки. Коли вивчився від того козака орудувати зброєю й набував спритності у битвах, ставав справжнім козаком і діставав зброю: рушницю, спис, луки і стріли.
Як одягалися козаки
Козаки одягалися просто: в грубу сорочку, в кирею – довгий плащ без рукавів. За широким поясом носили пістолі і люльку, через плече – торбинку з харчами і кулями, а до пояса на ремінець привязували  ще й порохівницю з порохом.
Голови голили… Та ще й таку моду дивну мали: чуприну носили, та таку довгу, що на вухо намотували.
Чим харчувалися козаки
Їли сушені рибу і печене м'ясо та риб’ячу юшку, бо риби в річках та всякого звіра і птахів у степу було дуже багато. Пекли хліб з пшеничної муки. Як, було, зготують у Січі обід, то кухарі ставлять їжу на низенький столик у дерев’яних ваганках. Прийдуть козаки з отаманом обідати, помоляться Богу й починають їсти. Як кухарі розносять рибу, то голови за звичаєм складають перед отаманом. Пообідавши, моляться Богові, кланяються один одному й отаманові та дякують кухареві. Виходячи, отамани і всі козаки клали по копійці та розходились куди кому треба. Кухар збирав гроші й купував на базарі харчі на завтрашній обід. Варили тричі на день у мідних казанах на плитах, вкопаних у землю.
Як козаки жили
Жінок на Січі не було, і ніхто не смів мати на Січі жінку, навіть сам отаман. За це призначалася кара – смерть. Коли козак був жонатий, то жінка й діти жили у селі – на «зимівниках». Так жив і козак, коли не було війни. Він господарював, вів пасіку, ловив звірів і завжди частину з того віддавав на Січ. Там, звичайно, й зимував. А коли кошовий отаман оголошував військовий похід, то козацькі гінці роз’їжджалися по тих хуторах-зимівниках і закликали козаків на Січ, на війну.
Козацький дозор
-         А чи знаєте ви , як козаки вели дозор?
З ким тільки не бились козаки, захищаючи рідну землю? Дні і ночі чатували дозорці на дерев’яних спорудах, які називалися «хвіругами».  Як побачать десь орду ворожу, відразу підпалять «хвіругу». На іншій могилі побачать вогонь – і  собі підпалять. Так мудрі козаки лише за одну годину сповіщали весь край про наближення небезпеки. З усіх боків ішли на лютого ворога запорожці. Так зустрінуть,що бусурмани й дорогу додому забудуть!
-         А зараз перевіримо, що ви запам’ятали про козаків?
1.     Кого називали козаком? (Вільну людину)
2.     Хто стояв на чолі козацького війська? (Гетьман)
3.     Які ви знаєте символи влади гетьмана України? (Булава, бунчук)
4.     Як називали хати, у яких жили козаки? (Курінь)
5.     Як називалося козацьке військо? (Кош)
6.     Вид транспорту на степових дорогах за часів запорожців. (Вози, гарби)
7.     Як називались козацькі судна? (Чайки)
8.     Назвіть, з якими країнами вели війни за незалежність козаки. (Туреччина, Польща, Росія)
9.     Як називалась козацька зачіска? (Оселедець)
10.                       Як називалась козацька каша? (Куліш)
11.                        Що таке хоругва? (Прапор)
12.                        Якого кольору був стяг у Запорозькій Січі? (Малиновий)
13.                        Що таке шаблі? (Холодна зброя із загнутим сталевим лезом і гострим кінцем.)
14.                        Що таке частокіл? (Огорожа, паркан з кілків, жердин, які вбиті у землю густо один біля одного.)
15.                        Саме він очолив у 1648 р. визвольну війну українського народу, війну справедливу, метою якої було здобуття незалежності. Назвіть ім’я цього козака. (Богдан Хмельницький)   
16.                        Якої віри були козаки-запорожці? (Православної)
17.                        Назвіть автора повісті «Тарас Бульба». (М. В. Гоголь)
18.                        Який народний танець є і бойовим мистецтвом? (Гопак)
У ХХ столітті козацькі традиції найяскравіше наслідувала Українська повстанська армія. Символічним днем утворення УПА вважається 14 жовтня 1942 року. УПА діяла до вересня 1949 року, після чого реорганізована у збройне підпілля, яке діяло до початку 1960 років. УПА – єдина військова сила у Другій світовій війні, яка визначала стратегічною метою своєї боротьби створення незалежної Української держави, відповідно боротьба розгорталася проти усіх держав, що намагалися завадити цьому.
УПА будувалася за принципами регулярної армії: мала Головний військовий штаб та штаби військово-територіальних одиниць, офіцерські школи, військово-польову жандармерію, медичну службу, власну систему звань і нагород. За час діяльності через лави УПА пройшло понад 100 тисяч осіб.
Діяльність УПА була логічним продовження попередніх періодів розвитку українського визвольного руху. Продовженням боротьби УПА у формі ненасильницького опору став дисидентський  рух 1960-х років і національно-демократичне відродження кінця 1980-х – початку 1990-х років.
Вояків УПА об’єднувала ідея захисту України від зовнішнього і внутрішнього ворога й утворення незалежної України. Їхня головна перевага – наслідування бойових традицій українських воїнів, відвага, мужність і звитяга. Постановою Української Головної Визвольної Ради від 30 травня 1947 року було визнано 14 жовтня 1942 року Днем постання УПА та встановлено святковим днем УПА.
Український народ дбав про захист кордонів і безпеку своєї землі від зовнішнього ворога, оскільки українці – нащадки воїнів-русичів, козаків, січових стрільців і вояків УПА.
-         Подивіться відео гімну воїнів УПА
-         Як ви бачите, на відео хронологія сучасних днів. Тому цей гімн актуальний на сьогоднішній день.
-         Подивіться на зображення. Це Революція Гідності. На Майдані українці відстоювали незалежність України.
-         Зверніть увагу, це події в АТО. На Сході також борються за цілісність України.
ІІІ – Підсумок
Український народ ніколи не нападав на іншу державу, а завжди боронив свою землю від Туреччини, Польщі та Росії. Козаки і вояки УПА пронесли мужність і відвагу крізь покоління. І сьогодні воїни АТО знову боронять свою землю.
-         Хай від вас недоля завжди ховається,
А в душі ясне сонце усміхається!
-         І на те веду я мову,
Що не буде переводу козацькому роду!
-         Бо козацького ми роду, славних предків діти,
І у школі всі вчимося рідний край любити.
-         Бо Батьківщина в нас єдина –
Це наша славна Україна.


Немає коментарів:

Дописати коментар